Een tentoonstelling t.g.v. 500 jaar Parochie Heilige Geest en de Gemeente Gilze en Rijen
Data: 5 t/m 22 oktober 2024
Locatie: Maria Magdalenakerk, Hoofdstraat 60, 5121 JG Rijen.
Openingstijden: zaterdag & zondag 13.30 – 16.30 uur en dinsdag 22 oktober (jaarmarkt Rijen) 09.30 – 14.30 uur.
Vernissage: zaterdag 5 oktober 15.00 uur
Deelnemers:
- Adri Frigge, pastels, grafiek
- Ludovicus van Eijnatte, beelden in natuursteen
- Rob van Uden, poëzie
- Simon Woudwijk, beelden in hout / schilderijen
In gesprek met de kunstenaars o.l.v. Hans Rooseboom: woensdag 9 oktober 19.00 uur
Aansluitend uitvoering “Via Crucis” , pianosolo van componist Franz Liszt: 14 verbeeldingen van de kruiswegstaties in muziek en beeld.
Uitgevoerd door Adri Frigge
Sinds de Academie van Beeldende Kunsten (Rotterdam 1969) heeft Adri Frigge gezocht naar de relatie tussen beeld en muziek.
“In aanvang was dat echt puur de lijn in het wit tegenover de klank in de ruimte. Na series zoals de 24 préludes van Debussy (in samenwerking met pianist Ruud Bouman) waarin zich beelden mengden met grafische bewegingen en notenfragmenten kwamen ook af en toe de enigszins figuratieve elementen in het werk. Daar is de Via Crucis van Liszt een voorbeeld van. Aanvankelijk puur voor mijzelf instuderend ontstond het idee om dit uit te voeren met afbeeldingen bij de 14 staties om tot een totaalervaring te komen. Op de expositie zijn ook tekeningen naar ‘Akhnaton’ van Philip Glass en (in CS2) grafiek naar ‘Jozef en zijn broers en preludes van Debussy. Enkele tekeningen flankeren ook de gedichten van Rob van Uden”
Ludovicus van Eijnatte gebruikt in zijn werk een aantal centrale thema’s die tijdloze dromen uitbeelden in verleden, heden en toekomst.
De tijdloze uitstraling van zijn werk verwijst o.a. naar tempels, kathedralen, poorten, wachters, vleugeldragers, bronnen, licht- en natuurdragers. Tekens of symbolen waarmee hij zijn fascinatie uitbeeldt met datgene wat achter de tastbare wereld verborgen ligt.
De symmetrie en de sereniteit in de beelden zijn noodzakelijk om een diepere betekenis op te roepen bij de toeschouwer. Wat hij aan architectuur toevoegt is een natuurfilosofische dimensie en de geometrische vormen worden getransformeerd tot meer natuurlijke, organische vormen. De beelden onthullen daarmee gedachten van geborgenheid en troost, ontwikkeling, oorsprong en overdenking.
“Kijken wordt zien en zien wordt inzien.”
De psalmen bleken voor Rob van Uden een ideale bron om te dichten over ongeloof, twijfel en zelfs – in zijn eigen woorden – over geloof. Vanuit deze Bijbelse inspiratie laten de gedichten in zijn nieuwe bundel Ongelooflijk zien dat de hedendaagse ongelovige, de twijfelaar en de gelovige dichter bij elkaar staan dan je in eerste instantie zou denken. De gedichten overbruggen tegenstellingen, er passeren allerhande levensvragen en is een sterke betrokkenheid zichtbaar op actuele onderwerpen zoals onverschilligheid, rellen en verbinding; digitalisering, social media en communicatie; complotten, manipulatie en waarachtigheid; ziekte, dementie en mantelzorg; landbouw, klimaat en duurzaamheid; Black lives matter, LHBTIQ+ en diversiteit.
“Een advies: ga rechtop staan en lees de o zo muzikale de teksten hardop in een rustig tempo. Soms tegen een U dan weer in zichzelf gekeerd of uitbundig uitgaand.” Daan Manneke, componist
In het oeuvre van beeldend kunstenaar Simon Woudwijk lopen verschillende technieken door elkaar, schilderwerk, waarin de materie verf zelf een centrale plaats inneemt, beelden in verschillende materialen en foto’s. De werken twee – en drie dimensionaal beïnvloeden elkaar, ze vullen aan of bieden een ander, breder, perspectief. Zo ontstaat werk, autonoom en verbonden, dat als metafoor kan worden gelezen voor de waarneming en de invloed die b.v. tijd, context en “kennis” op die waarneming uitoefenen.
Centraal binnen dit oeuvre staat het gebruik van symbolen, waarvan “het wiel” er één is. Dit wiel is dan teken van en voor (de) tijd, eeuwigheid en immer doorgaande beweging, verandering en dynamiek.
Tijden, geschiedenissen, verhalen kleine en grotere gaan in elkaar over en vormen zo ketens, verwantschappen en verbintenissen.
“Alles bestaat in de tijd”